صفحه ها
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 295840
تعداد نوشته ها : 228
تعداد نظرات : 17
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان

 

در نودمین نشست کانون فیلم معناگرا عنوان شد: در سینمای معناگرا نباید به آنچه می‌بینیم، اکتفا کنیم

سه شنبه هفتم مهر 1388 ساعت 2:59

حسین معززی‌نیا در نودمین نشست کانون فیلم معناگرا گفت: در سینمای معناگرا هر پدیده ممکن است تفاسیر مختلفی داشته باشد و نباید به آنچه می‌بینیم اکتفا کنیم.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، نودمین نشست کانون فیلم معناگرا با نمایش فیلم «مسافرین» ساخته «رودریگو گارسیا» با حضور حسین معززی نیا و وحید اسلامی از منتقدان سینما برگزار شد.

معززی‌نیا در ادامه این نشست گفت: شکل روایت فیلم مسافرین، یعنی تعامل دنیای مرگ و دنیای واقعی یکی از دغدغه‌های سینمای جهان در طول سال‌های اخیر بوده است و فکر می‌کنم فیلم مسافرین در موقعیت داستانی، شبیه به فیلم حس ششم باشد.

وی با اشاره به مشخص نبودن رویکرد اصلی فیلم خاطرنشان کرد: فیلم گاهی لحن معناگرا و گاهی لحن روانشناختی و یا معمایی به خود می‌گیرد. در واقع مقدمه‌چینی لازم برای رسیدن به شوک نهایی فیلم به خوبی عرضه نمی‌شود. فیلم در روایت به نوعی الکن است اما ساختار منسجم‌تری دارد.

وی با اشاره به اینکه کارگردان فیلم فرزند گابریل گارسیا مارکز است، افزود: این کارگردان سابقه چندانی در کارنامه کاری خود ندارد و در آثارش نمی‌توان به شباهت‌هایی با آثار پدر رسید. البته فیلمی اپیزودیک درباره زندگی زوج‌های مختلف ساخته، که اثری به مراتب بهتر از فیلم مسافرین است.

عبداله اسفندیاری مدیر کانون فیلم معناگرا نیز به مناسبت برگزاری نودمین نشست کانون فیلم معناگرا گفت: شرط تاثیرگذاری هر جریانی استمرار آن است. خوشبختانه سینمای معناگرا به دور از جنجال‌های مقطعی با پشتوانه تئوریک لازم به حرکت ادامه می‌دهد.

وحید اسلامی، منتقد سینما نیز در این نشست گفت: فیلم مسافرین به مرز بین واقعیت و حقیقت اشاره می‌کند و شخصیت‌های فیلم درگیر میزان آگاهی خود از موقعیت موجود هستند. یعنی هرچه بیشتر به دنیای ماورا اتصال می‌یابند، مسخ‌شدن و آرامش آن‌ها بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: فیلم یک موقعیت محوری دارد یعنی سقوط هواپیما، در واقع این سقوط منشا یک دیالوگ محوری است با این مضون که تصادف نوعی تولد است و شخصیت‌ها در دنیای جدید به کشف و شهود می‌پردازند.

اسلامی در پایان اظهار داشت: فیلم در ادامه روند اخیر سینمای جهان یعنی روایت زمینی دنیای مردگان و در نهایت چرخش صد و هشتاد درجه‌ای روایت و نظرگاه مخاطب، ساخته شده است اما مشکل اصلی آن میزان باورپذیری مخاطب است.


دسته ها :
X